کتابگو

ما به اندکی ادب محتاج تریم تا بسیاری علم.

کتابگو

ما به اندکی ادب محتاج تریم تا بسیاری علم.

کتابگو

در اینجا ما کتب گویا را پیشنهاد و نقد و بررسی می کنیم.

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

بایگانی

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

کتاب گویا چیست؟

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ب.ظ
 

'

کتاب گویا چیست؟

 

کتاب گویا یک قالب دیجیتالی است که به  ما امکان میدهد تا واژهای کتاب را بشنویم. در این پدیده متن کتاب توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و بصورت فایل صوتی درمی‌آید و یا گاهی اوقات بصورت نمایشنامه بازی می‌شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت‌های صدایی همراه باشد.

گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می‌خواند و گاهی گویندگان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.
''کتاب گویا''' {{انگلیسی|Audio Book}} یا کتاب صوتی، متن [[کتاب|کتابی]] است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و بصورت فایل صوتی درمی‌آید و یا گاهی اوقات بصورت نمایشنامه بازی می‌شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت‌های صدایی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می‌خواند و گاهی گویندگان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.

کتاب گویا نخستین بار و در پاسخ به نیاز نابینایان در [[ایران]] و در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد ولی به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت در واقع تاریخچه تولید این کتابها به سال ۱۹۳۱ میلادی می‌رسد زمانیکه در ایالاتمتحده آمریکا اولین بار این نوع کتابها برای نا بینایان تحت پروژه‌ای به نام "پروژه کتاب برای

افراد نابینا" مطرح شد و اولین کتاب گویا حدود ۷۹ سال پیش در سال ۱۹۳۲ میلادی تولید شد.     هم اکنون کتاب گویا پدیده‌ای شناخته شده در کشورهای توسعه یافته می‌باشد. این کتابها در     دسته بندی‌های مختلف شامل داستان، رمان، کودک و نوجوان، مذهبی، آموزشی، علمی، هنری و ... می‌باشد.بعدها با اختراع و گسترش استفاده از نوار کاست و بدلیل سهولت استفاده از این کتابها و زیبایی و جذابیت آنها مورد استفاده عموم قرار گرفت و تولید کنندگان کتاب رنج وسیعی از    کتابهای خود را بدین شکل تولید نمودند. طوریکه امروزه این نوع کتابها در اکثر زمینه‌ها تولید و  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

کتاب گویا به دو صورت روخوانی و نمایشنامه تولید می‌گردد. کتابهای گویا به اشکال مختلف بر   روی نوار کاست، [[سی‌دی]]، [[ام‌پی‌تری]] (MP3) یا فایل رسانه‌ای ویندوز (Windows Media Audio) و گوشی‌های [[تلفن همراه]] قابل استفاده می‌باشند.محبوبیت پخش کننده‌های صوتی      همراه مانند آی‌پاد کتاب‌های صوتی را برای استفاده مردم رایج‌تر کرده است. این امر به گسترش ناگهانی کتاب‌های تولید شده از پروژه‌هایی نظیر [[لیبریوکس]] شده است. که افراد داوطلب را     برای خواندن کتاب‌ها سازماندهی می‌کند. کتاب‌های صوتی همچنین می‌توانند توسط نرم‌افزارهای گویا تولید شوند هرچند کیفیت صدای تولیدشده ممکن است در مقایسه با صدای انسان مطلوب نباشد. کتاب‌های صوتی همچنین توسط شرکت‌های انتفاعی به صورت [[برخط]] منتشر می‌شوند.   بهای کتاب‌های صوتی که روی سی‌دی یا کاست منتشر می‌شوند اغلب بیش از نسخه‌های جاپی با   جلد سخت است. کتاب‌های صوتی که یا پیاده کردن از اینترنت خریداری می‌شوند اغلب کمی ارزان‌تر از نسخه‌های چاپی با جلد سخت اما گران‌تر از نسخه‌های چاپی با جلد شمیز هستند.به طور کلی کتاب‌های صوتی ارائه شده در قالب لوح فشرده مخاطبان بیشتری دارند.

 

 

تاریخچه کتاب گویا:

کتاب گویا نخستین بار و در پاسخ به نیاز نابینایان در ایران و در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد ولی به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت در واقع تاریخچه تولید این کتابها به سال ۱۹۳۱ میلادی می‌رسد زمانیکه در ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتابها برای نابینایان تحت پروژه‌ای به نام "پروژه کتاب برای افراد نابینا" مطرح شد .هدف این برنامه، کمک به بزرگسالان نابینا بود که توانایی خواندن کتاب های چاپی را نداشتند، انجمن نابینایان آمریکا،اولین کتاب های گویا را در سال 1932 تولید کرد،یک سال بعد تولید انبوه این کتاب ها در آمریکا آغاز شد.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۴
پوریا مطهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی